sunny side up Positivitaal.png

Sunny

side

up?

ALS EEN BLIJ EI
DOOR HET LEVEN?

Als je je afvraagt of positief denken en praten ook te ver kan gaan, dan weet je waarschijnlijk het antwoord al. Van mensen die uitsluitend naar de zonnige kant van het leven kijken (of deze vooral 'posten'), krijgen we soms de kriebels. Als je altijd als een blij ei door het leven gaat, komt er sneller een barst in. Maar waarom eigenlijk? En hoe brengen we dan balans aan, terwijl we wel blijven werken aan een positiever leven?

blij ei positivitaal.png
toxic positivity.png

TOXIC POSITIVITY 
Weleens van Toxic Positivity gehoord? Positivisme tegen het giftige aan. Wanneer iemand te positief is, voel je dat er iets niet klopt. Overdrijven is een vak, vooral dat van reclamemakers. Hun taalgebruik maakt dat je automatisch op je hoede bent. Je hersenen hebben een natuurlijke functie ingebouwd die je waarschuwt bij oneerlijkheid in de communicatie. Ook in je gezicht en stem.  

SUPERLATIEVEN ALERT

Wanneer iemand te vaak de volgende positieve woorden gebruikt, versterkt dat de kans op afhaken of afknappen. 

  • VERBLUFFEND

  • FANTASTISCH

  • SCHITTEREND

  • BUITENGEWOON

  • WONDERBAARLIJK

  • FENOMENAAL

  • ONGEKEND

  • EXCELLENT

Het kan zijn dat je zo'n energiek en extravert persoon bent, dat deze woorden bij je dagelijkse vocabulaire horen. Als je dit op de juiste manier toepast, is je enthousiasme aanstekelijk... 

Maar probeer je je (onbewust) te bewijzen - wat heel normaal is - dan loop je het risico om je geloofwaardigheid te verliezen.

VERBALE IMMUNITEIT

Door als een wandelend reclameblok door het leven te gaan, kan je omgeving zomaar (verbale) immuniteit voor jouw communicatie ontwikkelen.

Van negatief overdrijven haken mensen ook af. Hierdoor zijn chronische klagers zich vaak niet bewust van de impact van hun geklaag op zowel hun brein en gedrag als op hun omgeving. Van Toxic Negativity ben je dus vooral zelf de dupe, terwijl je waarschijnlijk denkt dat het aan de ander ligt... ouch!

wow positivitaal.png

Wanneer je 'overdrijvende' woorden met mate leert gebruiken, neemt de betekenis ervan weer toe en wordt er meer naar je geluisterd.

fake it POSITIVITAAL.png

Negatief overdrijven VERSTERKT bijzonder genoeg je geloofwaardigheid. Met name in een discussie of debat met de ander. Hiermee laat je de tegenstander wankelen, waardoor je zelf sterker lijkt. Ook in de journalistiek trekken we negatieve krantenkoppen minder snel in twijfel. Zelfs als het uiteindelijk best mee blijkt te vallen.

ZO KAN HET OOK

Positivitaal gaat niet over de eeuwige optimist uithangen, maar over oprecht optimisme. Over tegenwicht leren bieden aan een brein dat al sinds de oertijd geprogrammeerd is om negativisme voorrang te geven. Met deze 4 tips breng je balans aan. Zo kun je jouw hersenen blijven trainen richting een positiever beeld van jezelf en je omgeving.

ECHT & OPRECHT

Verbind je woorden met je hart. Positivitaal begint bij de juiste intentie.

Als je vanuit je gevoel spreekt en de wens hebt om je met de ander te verbinden, merk je bijvoorbeeld dat je stem en ademhaling lager en rustiger zijn.

 

Na een gesprek voel je je juist opgeladen in plaats van opgebrand. Zeker als je een introvert en sensitief karakter hebt.

#LOVEMYLIFE

Wat is de motivatie voor een fantastisch Instagram-leven? Wil je jezelf vooral in de etalage zetten? Misschien je ellende ontkennen of verborgen houden?

 

Of wil je anderen juist inspireren met geluk dat haalbaar is?

Dan is het een idee om #lovemylife te vervangen door #enjoythelittlethings.

Of deel eens iets waar je mee worstelt. Grote kans dat 1 iemand het onzin vindt en er 10 jou steunen.

RELATIVEREN IS RELATIEF

Eindeloos stilstaan bij je ellende, brengt je weinig verder. Maar aan je emoties voorbij gaan, is (bewezen) ongezond. Zo ren je een gevoel voorbij dat jou later weer inhaalt. 

Ja, er zijn mensen die het nog slechter hebben dan jij. Maar dit besef helpt je mogelijk nu niet verder.

Ook jij hebt recht op je portie ellende, want juist daardoor bouw je veerkracht op en groei je.

VRAGEN

MAAKT VRIJ

Als een ander zijn misère over jou uitstort, kun je vragen stellen die recht doen aan iemands gevoel dat op dat moment heel heftig en echt aanvoelt (ook al vind jij het misschien wel meevallen):

  • Gooi het er maar uit, kan ik iets voor je doen?

  • Ik steun je hoe dan ook. Wat heb je nodig?

  • Het is nu pittig voor je. Wil je erover praten of even afleiding zoeken?

P.S.

Weet je wanneer je nooit te positief kunt zijn? Met het bewust beleven van geluksmomenten. Leer ze herkennen en er bij stil te staan. Merk op hoe bijzonder deze ervaring is. Vertel jezelf in gedachten wat er zo positief aan is en hou je dus vooral niet in. Maak het zichtbaar en tastbaar, schrijf het ergens op. Door deze momenten zo kleurrijk mogelijk te maken, hamster je geluk voor de momenten dat het weer even tegen zit.