De magie van de
mixtape.

Doorbreek je dip-tip

Ken jij nog de voldoening die het maken van een mixtape gaf? Zat jij ook met je cassette-recorder te wachten op dat ene top 40 nummer, om vervolgens snel op REC te drukken? (En baalde jij als een stekker als de DJ er doorheen begon te praten?)

Dan weet je vast ook nog hoe je - misschien ongemerkt - intens kon genieten van steeds weer dezelfde liedjes. Daar is een neurologisch verklaarbare reden voor die jij meteen in je voordeel kunt laten werken. Doorbreek snel en eenvoudig je dip met de mixtape anno nu: jouw eigen POSITIVITAAL PLAYLIST.

 

Bij Positivitaal hebben we een zwak voor nostalgie. Zeker als dit ons een easy peasy neuro-oppepper oplevert. Met de juiste playlist heb je namelijk altijd een waanzinnig simpele 'hack' bij de hand om meteen je dip te doorbreken. Zelfs als je echt geen puf hebt. Juist als je emotioneel gezien in drijfzand lijkt vast te zitten. Je gedachten draaien steeds dezelfde rondjes, als een langspeelplaat die blijft hangen. Hoe sneller je dit onderbreekt, des te gezonder is dit voor jouw lichaam en geest.

Easy peasy oppepper

Change your groove and just press PLAY.

Power to 
the playlist!
  • Muziek wordt niet op slechts één specifieke plek in de hersenen waargenomen en verwerkt. Het danst door al je hersengebieden heen. Doordat het grote afstanden in je brein aflegt, train je deze om fitter te worden en te blijven.
     

  • Muziek is dus de ideale brain work-out without working out. Met name voor je prefrontale cortex. Deze kan je amygdala (je 'autoalarm') weer temperen wanneer deze uit de bocht vliegt door angst, stress en andere 'bedreigende' prikkels. Een gezondere prefrontale cortex betekent ook een hoger cognitievermogen, een scherper geheugen en betere plannen en risicoanalyses maken.
     

  • Bij stress, angst, boosheid of paniek werken je hersenhelften niet goed samen. Muziek helpt je hersenhelften weer vrienden te worden en draagt zo bij aan emotionele balans. Zet dit kracht bij door bijvoorbeeld je handen kruislings op je knieën te plaatsen (of ga gewoon lekker meedansen).
     

  • Natuurlijk kun je jouw playlist ook inzetten als laatste voorbereiding op een spannend gesprek of een prestatie. Juist om negatieve vibes te neutraliseren en jezelf in de juiste stemming te krijgen.
     

  • Muziek verbetert je gevoel voor taal, waardoor je weer beter Positivitaal leert spreken. Zo kun je gemakkelijker negativiteit doorbreken en creëer je opbouwende gedachten en zinnen vol compassie.

I gotta feeling...

  • ​Muziek luisteren helpt je om een aardiger en stabieler mens te worden en positiever in het leven te staan. Dit draagt weer bij aan je veerkracht, waardoor je bij tegenslag sneller... terugveert.
     

  • Ons beloningssysteem reageert op de verwachtingen die we tijdens muziek hebben, geeft neurowetenschapper Erik Scherder (auteur van Singing in the Brain, geniale titel wat ons betreft) aan. ‘Als het een song herkent waar je in het verleden een goed gevoel van kreeg, zet het meteen de poorten open voor opnieuw dat zalige gevoel.

    Maar ook houdt het in de gaten: wanneer komt dat heerlijke refrein nou? Zodra Pharrell Williams dus na zijn aanloopje ‘Because I’m happy’ begint te zingen, gaat je beloningssysteem los.’

     

  • Ook verdrietige nummers kunnen je opbeuren of geruststellen. Het versterkt ons gevoel voor empathie voor de schrijver, zangeres of zanger. 
     

  • Let op: onderzoek heeft aangetoond dat de meeste luisteraars van Heavy Metal juist stress krijgen, maar er zijn altijd uitzonderingen. Onlangs vertelde een vader ons hoe zijn gehandicapte en rolstoelgebonden dochter het liefst op zijn rug hangt, terwijl ze samen dansen op Slayer.

    (Bron: Psychologie Magazine)

Oh I think that I found myself a cheerleader...

Wist je dat de eerste iPod (Portable open database) in eerste instantie is ontwikkeld om zoveel mogelijk muziek te verzamelen, om deze vervolgens af te spelen? Dat we met streamingsdiensten als Spotify inmiddels eindeloos toegang hebben tot miljoenen nummers is natuurlijk fantastisch.

Toch kan de enorme keuze ook tot versnippering leiden, waardoor we de liedjes minder bewust tot ons nemen. Naar muziek luisteren - zeker als je dit met aandacht doet - brengt je naar het NU en heeft een positieve invloed op je hersenen. Om dat effect een boost te geven, kies je jouw nummers met de grootste zorg.

Vleugje verzamelwoede

#1 THEMA

Maak playlists die passen bij dat wat je direct nodig hebt. Ben je gestresst, somber of blijf je piekeren? Voel je je snel futloos? Zit je in een dikke dip en blijft die hangende plaat in je hoofd je naar beneden halen? Dan heb je een playlist nodig die jou oppept en opzweept. Bij Positivitaal gebruiken we 'Fire it up!' met zo'n 20 songs.

 

Wil je het gevoel van zingeving versterken? Bijvoorbeeld door je maatschappelijke impact te vergroten en anderen te inspireren? Stel dan een playlist samen met nummers die dat gevoel bij jou oproepen. Op onze 'I rock!' playlist staat onder andere Beyoncé met 'I was here'. Voor een presentatie gebruikt de vrouwelijke kant van Positivitaal 'Beauty & the Brains' van Nielson. Met de zin "Ben niet zo'n held van mezelf, maar ik heb mijn superwoman bij me.."stapt ze op dat moment over haar publieke-spreekangst heen.

2# SUPERSONGS

Kies nummers die passen bij het gevoel en effect dat je wilt oproepen. Doordat herinneringen en associaties zo krachtig zijn, kun je om te beginnen liedjes kiezen die gekoppeld zijn aan een fijne vakantie, je eerste liefde, festival favo's, je beste work-out nummer op de sportschool etc.

Ook kun je nieuwe nummers met herinneringen inkleuren. Ging dat ene gesprek fantastisch? Zet jouw victory song op repeat en de volgende keer zal je dit weer in de winning mood brengen. 

Wees lekker selectief. Dit zijn je POSITIVITAAL PLAYLISTS bij nood of als instant oppepper. Hoe meer gevoel en positieve herinneringen je in de playlist stopt, des te krachtiger het resultaat.

Merk je dat je bij het draaien van je afspeellijst door wilt naar het volgende nummer, dan weet je dat deze song er niet echt op thuishoort.

#3 PRESS PLAY

Als je je playlist klaar hebt, dan weet je nu wat je te doen staat. PRESS PLAY! Ben je alleen, dan lekker knallen door de boxen en laat de muziek je hele wezen vullen. Heb je gezelschap? Of ben je erg prikkelgevoelig? Dan zijn oortjes of koptelefoons met noise cancellation een goede investering. Het houdt de ruis buiten, terwijl jij en je brein genieten van een optimale luisterervaring.

Let op: als je brein in de paniekstand schiet, is de kans dat je op het idee komt om je Positivitaal Playlist op te zetten vrij klein. Wanneer je bewuste denken door stress oogkleppen op zet, helpt het om jezelf vriendelijke reminders te geven. Bijvoorbeeld door post-its op te hangen of het toegangsscherm van je mobiel aan te passen. We helpen je vast op weg met wat muzikale achtergrondjes voor jouw telefoon: 

FUNKY REMINDERS
VOOR JE MOBIEL >

#4 SHAKE IT OFF!

Dat je in een dip zit, betekent nog niet dat jij jezelf ernaar hoeft te gedragen. Uiteraard kan een pitty party voorzien van gebogen hoofd en afhangende schouders het zwelg-festijn compleet maken. Maar op termijn slijt je met deze bijpassende depressieve lichaamshouding de verkeerde neurologische paden in. Oftewel, je versterkt je dip of depressie.

Beter houd jij je brein op dat moment voor de gek door juist een tegengestelde lichaamshouding aan te nemen. Hoofd omhoog, schouders recht en borst vooruit. Strike a pose! Het kan wat geforceerd voelen, maar de juiste muziek gaat je erbij helpen. Ga er een stukje mee lopen (doe dit veilig!) en voel hoe je ineens mee wilt gaan op het tempo. Na 10 minuten kom je als een lichter mens thuis. Van thuis dansen of meezingen knapt je brein ook enorm om.

12.png

Speciaal voor jou stelden wij een eerste POSITIVITAAL PLAYLIST samen. Onze eigen mixtape met onder andere nummers die speciaal geselecteerd zijn door Dr. Jacob Jolij. Deze neurowetenschapper mocht in opdracht van een elektronica fabrikant een lijst samenstellen met 10 nummers waar je wetenschappelijk bewezen vrolijk van wordt.

 

Het is een OPENBARE playlist, dus we
kijken uit naar jouw favoriet.

Positivitaal Playlist

P.S.
Hierbij een kleine disclaimer. Er is niks mis met je verdrietig, boos of somber voelen, hoe naar dit ook kan aanvoelen. Negatieve emoties zijn onvermijdelijk en helpen je tegelijkertijd te groeien. Bomen die veel wind verduren hebben sterkere wortels. Door je aandacht zonder oordeel op deze gevoelens te richten en deze te observeren, kun je ze leren verdragen en verzachten. Soms heb je daar geen ruimte, tijd of energie voor. Dan biedt jouw persoonlijke playlist houvast.